
Pacjenci zadają często pytania, jak przygotować się do wizyty stomatologicznej? Co trzeba zrobić? Czy muszę coś przynieść ze sobą? W tym wpisie dokładnie pokierujemy, co trzeba zrobić aby być dobrze przygotowanym do wizyty.
Pierwszym najważniejszym punktem jest umycie zębów na wizytę stomatologiczną. Bierzemy szczoteczkę i szorujemy, najlepiej dwa razy dłużej niż robimy to przy naszym normalnym myciu. Nie ma możliwości przeprowadzenia wizyty stomatologicznej jeżeli podczas przeglądu spomiędzy zębów macha do nas kurczak zjedzony 2 dni temu, a między jedynką i dwójką wystaje marchewka z groszkiem. Jeżeli zęby są tak brudne że ich nie widzimy, nie jesteśmy w stanie poprawnie ocenić ich stanu faktycznego. Z tego powodu, po przeprowadzeniu instruktażu mycia zębów, odsyłamy Pacjenta do domu, aby mógł do nas wrócić na kolejną wizytę z pięknie umytymi zębami.
Czasem Pacjenci przychodzą na wizytę jadąc prosto z pracy, czy z miasta, gdzie cały dzień załatwiali różne sprawy. Taki Pacjent powinien zawczasu zabrać ze sobą szczoteczkę, by przed wizytą w gabinetowej łazience, wyszczotkować zęby. Dla zapominalskich i takich, którzy w natłoku zajęć zwyczajnie zapomnieli zabrać ze sobą szczoteczkę mamy rozwiązanie. Dysponujemy zestawami jednorazowych szczoteczek i past do mycia zębów, właśnie na taką okoliczność. Wystarczy przed wizytą wspomnieć nam o chęci umycia zębów, a my już zajmiemy się resztą.
Nie należy jeść pokarmów “wydających mocny zapach”. Kebab przed wizytą, zjedzony na szybko po pracy, ale czy koniecznie z sosem czosnkowym? Takie sytuacje przydarzają się nierzadko. Czasami można nawet odgadnąć rodzaj mięsa z kebaba. To samo tyczy się nałogowych palaczy. Często widujemy Pacjentów, którzy przed wejściem do budynku przychodni, zaciągają się już trzecim papierosem “na zapas”. Proszę uwierzyć mi na słowo, nawet podwójna maseczka i nałożona na to przyłbica nie chronią naszych nozdrzy przed taką miksturą tytoniu, gazów, substancji chemicznych i innych trucizn. A kiedy taki Pacjent opuszcza gabinet, jesteśmy niestety zmuszeni przewietrzyć pomieszczenie i użyć odświeżaczy powietrza, tak aby następny nasz Pacjent nie zderzył się ze ścianą “zapachów” i by mógł czuć się komfortowo.
Niedopuszczalne jest przyjście do stomatologa będąc pod wpływem alkoholu. Pacjenci po spożyciu alkoholu i środków odurzających nie są przyjmowani. Takie sytuacje naprawdę miały miejsce, dlatego informujemy z wyprzedzeniem, aby świętowanie odłożyć na później, po odbytej wizycie, a nigdy przed.
Jeżeli Pacjent użytkuje protezę to powinien mieć ją przy sobie podczas wizyty. Często słyszymy “Tak, noszę komplet protezek, ale akurat zostawiłam/em je w domu”. Powody mogą być różne. Być może Pacjent nie potrafił przystosować się do nowego uzupełnienia. A być może proteza nigdy nie pasowała najlepiej i to uniemożliwiło jej użytkowanie, a także zniechęciło Pacjenta to dalszych prób. I zamiast w ustach, proteza leży w komodzie lub szafce nocnej. Pacjenci użytkujący swoje protezy, nie zapominają założyć ich przed wyjściem z domu. Jeśli istnieje jakiś powód, przez który korzystanie z protezki jest trudne lub niemożliwe, zachęcamy do opowiedzenia nam o tym. Postaramy się wspólnie rozwiązać ten problem, lecz w tym celu potrzebujemy zobaczyć na własne oczy tą nieszczęsną protezę. Bez wizualnej oceny nie jesteśmy w stanie stwierdzić co jest z nią nie w porządku.
Jeśli w ostatnim czasie Pacjent wykonywał badanie radiologiczne (RTG) można zabrać je ze sobą na wizytę. Może ono okazać się pomocne w diagnostyce. Jeśli zdjęcie jest stare i nieaktualne, wykonamy nowe lub zlecimy wykonanie RTG panoramicznego, które daje nam pogląd na wszystkie zęby szczęki i żuchwy jednocześnie.
Jeżeli Pacjent przyjmuje jakieś leki, prosimy aby zabrać opakowania lub spisane na kartce wszystkie przyjmowane medykamenty wraz z dawkami. Chodzi o bezpieczeństwo i właściwą diagnostykę. Niektóre leki mogą mieć wpływ na leczenie lub nawet powodować różne schorzenia stomatologiczne. Istnieją grupy leków, które mogą wchodzić w interakcje ze środkami znieczulającymi, a nawet być przeciwskazaniem do niektórych zabiegów stomatologicznych. Należy poinformować swojego Dentystę o wszelakich alergiach, lub sytuacjach, które miały już miejsce w przeszłości na wizytach stomatologicznych, np. omdlenia czy ataki padaczki.
Ostatnim, a być może najważniejszym punktem dzisiejszego wpisu, jest przychodzenie na umówioną wizytę na czas. Jeżeli z jakiś powodów Pacjent wie, że na wizytę nie przyjdzie lub spóźni się, dobrze jest poinformować o tym fakcie jak najwcześniej, aby ktoś inny mógł skorzystać w tym czasie z naszej pomocy. Jeżeli wizyta stoi pod znakiem zapytania, to lepiej przełożyć ją na inny, bardziej dogodny termin, niż gnać na złamanie karku i spóźnić się godzinę lub zadzwonić dopiero w ostatniej chwili. Pacjenci którzy nie stawiają się 3 razy na umówioną wizytę, nie są przez nas już przyjmowani w przyszłości. My, jako Dentyści, szanujemy czas Naszych Pacjentów i staramy się maksymalnie wykorzystać każdą minutę wizyty na omówienie wszystkich aspektów leczenia i samo leczenie, tak aby Pacjent wiedział, że ostatnia godzina lub dwie, które spędził na fotelu, nie poszły na marne. Od Państwa, Drodzy Pacjenci, oczekujemy w zamian szanowania naszego czasu, Waszego własnego a także czasu innych Pacjentów. Pośpiech jest niewskazany. Państwa niezapowiedziane spóźnienie skraca czas Waszej wizyty (mniej czasu dla Was samych), opóźnia wizytę następnego Pacjenta który był na czas (i nie zasłużył na to by czekać w poczekalni), a nas przyprawia o rozstrój nerwowy, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że ten czas można było lepiej wykorzystać. Wzajemny szacunek stanowi podstawę sukcesu leczenia.
Z pozdrowieniami dr Czepiel