NZOS MEDI-DENT

Stomatologia Będzin Syberka

Zadzwoń do nas
32 761 07 17

Czy żywienie ma wpływ na nasze zęby? Zdecydowanie tak!

Czy żywienie ma wpływ na nasze zęby? Zdecydowanie tak!

Czy słyszałeś o takim terminie jak żywienie w stomatologii? Prawdopodobnie NIE!

Ostatnio coraz częściej zwracamy uwagę na to, co jemy, jak żywność oddziałuje na nas, na nasze dzieci, ale czy ktoś zastanowił się nad tym, co z naszą jamą ustną?

Warto czasem zatrzymać się na chwilę i przeanalizować, co jemy, ponieważ jedzenie ma wpływ na to, co dzieje się z naszymi zębami. Na pewno nie raz słyszałeś słowo próchnica. To choroba, która dotyka zmineralizowane tkanki zęba (szkliwo i zębinę). Do jej powstania potrzebne jest działanie kwasów wytwarzanych z cukrów przez bakterie znajdujące się w jamie ustnej.

W Polsce choroba ta klasyfikuje się na wysokim poziomie w stosunku do pozostałych krajów Europy. Wyniki badań prowadzonych w ramach „Monitoringu Stanu Zdrowia Jamy Ustnej” wykazały, że ponad 50% trzylatków posiada ubytki próchnicowe, a u  96% młodzieży osiemnastoletniej odnotowuje się średnio około 8 zepsutych zębów.

Co w takim razie robić, aby to zmienić? Jak działać, żeby zaobserwować spadek liczby zepsutych zębów? Przede wszystkim – właściwie się odżywiać, dbać o higienę jamy ustnej, a także nie zapominać o miejscowym stosowaniu związków fluoru.

 

Czego lepiej unikać?

Węglowodanów, a zwłaszcza węglowodanów prostych – to one bowiem są podstawą dla metabolizmu bakterii. Wymienić tutaj można szereg produktów, takich jak: cukierki, landrynki, batoniki, czekolady i wiele, wiele innych słodkości. A co z owocami suszonymi, kandyzowanymi, z puszki, musli owocowym, gotowymi owsiankami czy jogurtami smakowymi? Zdecydowanie odradzam! Mimo że wydają nam się zdrowymi produktami, zawierają w sobie dużą zawartość cukru ukrytego, a ten jest szczególnie niezdrowy. Nie zaleca się także spożywania słodkich napojów gazowanych, owocowych czy sportowych (izotoników). Są one nie tylko wysokokaloryczne i próchnicotwórcze (kariogenne), ale również sprzyjają tworzeniu się erozji – niszczenia zęba.

 

Co zatem jeść, żeby nie nabawić się próchnicy?

Pierwsze na liście zdrowego żywienia znajdą się produkty mleczne – mleko, sery czy jogurty naturalne. Są bogate w wapń i fosfor, który jest potrzebny do remineralizacji. Tłuszcze znajdujące się w mleku tworzą na powierzchni zębów powłokę ochronną zapobiegającą działaniu kwasów, a także pobudzającą produkcję śliny. Wapń lepiej wchłania się w obecności witaminy D, której dużą ilość znajdziemy w tłustych rybach tj. flądrze, makreli czy łososiu. Ma on znaczenie dla twardości zębów i kości ze względu na regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej.

Dalej umieścić można produkty bogate w białko, a wśród nich zwłaszcza: mięso, drób, ryba czy jaja, ponieważ są bogate w fosfor sprzyjający walce z bakteriami, rozcieńczający kwasy powstałe w ustach, a także wzmacniający szkliwo.

Ważne są także wyroby białkowe bogate w argininę – nasiona słonecznika, dyni, orzechy, też: fasola, soja, arbuz i tuńczyk – powodują one szybsze podwyższanie pH w jamie ustnej.

A gdy już wiemy, co powinniśmy jeść, warto jeszcze dodać, że najlepszym napojem jest czysta woda (nie soki owocowe!), zaleca się jej wybór zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Można też sięgnąć po zielona herbatę, która zawiera 0,3 mg fluoru, dzięki czemu wzmacnia zębinę i szkliwo i działa przeciwbakteryjnie.

Poza zwracaniem uwagi na to, co jemy, trzeba myśleć także o częstotliwości posiłków oraz ich konsystencji.

Po spożyciu sacharozy – cukierków, czekolady – czas zneutralizowania tych produktów do kwaśnego środowiska przez ślinę wynosi 40 minut, w przypadku produktów skrobiowych takich, jak ryż biały czy musli z owocami suszonymi wynosi już 2 godziny. Kleiste potrawy bogate w cukier wydłużają czas kwaśnego odczynu na płytce nazębnej i demineralizują szkliwo, czyli powodują utratę minerałów. Działanie to nasila się również, gdy zjemy cukry tuż przed snem – w nocy zmniejsza się bowiem wydzielanie śliny. Gdy najdzie nas niebywałe pragnienie zjedzenia słodkości, zdecydowanie lepiej sięgnąć po produkty zawierające cukier podczas głównego posiłku niż między posiłkami.

Warto zwrócić uwagę, że już w ciąży kobiety mogą dbać o zęby swojego dziecka. Odpowiedni sposób żywienia i dobrze zbilansowana dieta to czynniki odpowiedzialne za prawidłowy przebieg odontogenezy, tj. formowania się i mineralizacji związków zębowych. Niedobory białkowo-energetyczne, witamin A, C, D, fluoru, wapnia czy fosforu mogą przyczynić się do zwiększonej podatności tkanek zębowych na czynniki próchnicotwórcze.

Podsumowując, wybierając sposób odżywiania, należy zwracać uwagę na skład spożywanych  posiłków (cukry i kwasy), częstotliwość ich spożywania czy konsystencję (kleistość). Pożądane w diecie są: nabiał naturalny, świeże owoce i surowe warzywa, ryby, chude mięso, ciemne pieczywo, ziarna, orzechy. Unikać należy zatem słodkich napojów, produktów kleistych, słodkich sucharków, chipsów, słonych paluszków, słodyczy – cukierków, karmelków, żelków, ciastek, produktów słodzonych i kwaśnych oraz produktów mlecznych takich, jak: lody, koktajle mleczne czy jogurty owoce.

 

Dietetyk kliniczny

mgr Agata Słowik

www.facebook.com/diet.agataslowik/

www.instagram.com/dietetyk_agata_slowik/

Jeden komentarz - Dodaj komentarz

Możliwość komentowania jest wyłączona.